Sanningen!

Ni kanske någon gång undrat varför just jag är ganska kort? Varför jag har små fötter? Varför jag har humörsvängningar? Och varför jag vissa dagar är så trött?
Jo det ska jag berätta för er vad det beror på.
Jag lider av en sjukdom som heter Hypotyreos.
Hypotyreos är när det finns störningar i sköldskörteln.
Sköldskörteln producerar sköldskörtel hormon som i sin tur styr ämnesomsättningen i kroppen. Ämnesomsättningen har man för att kroppen ska fungera så att du mår bra och växer som du ska.
I mitt fall så producerar sköldskörteln för lite sköldskötel hormon vilket gör att jag inte fungerar som jag ska.
Det började redan när jag låg i magen och dem såg att jag inte växte som jag skulle. Mamma fick gå på en massa fler ultraljud för att följa mig extra noga. Läkarna trodde bara att jag skulle vara jätte liten när jag kom ut men i slutändan var jag som ett normalt barn. När jag var tre månader blev mamma inlagd med mig för att jag inte följde växtkurvan. Detta var i mellandagarna. Först så trodde dem inte att jag fick tillräckligt med mat. Men när dem väl såg att jag åt som jag skulle började dem fundera på vad det kunde vara. Jag växte otroligt sakta och jag gick inte upp i vikt.
Vi blev hemskickade och det fortsatte såhär ända tills jag var tio år. Mamma talade om för läkaren att min syster fått sin mens tidigt (för min pubertet fungerade som den skulle) och man brukar säga att man växer ungefär 7 centimeter till efter att man fått mensen. Så mamma trodde att jag bara skulle växa ungefär 10 centimeter till. Hon fick till svar att vi skulle röntga min handled för att kolla tillväxtkurvan. Den tiden kom efter bara några veckor och det visade att det var långt kvar. Efter det bytte jag läkare. Hon förstod att det var något som inte stämde. Efter fyra månader fick jag min mens och det sattes igång med utredning i och med att den kom tidigt.
 I och med att allt annat i kroppen fungerade bra satte hon upp en tid för provtagning. 13 rör tog dem från mig. Och det visade sig att jag led av Hypotyreos. Fler provtagningar blev det för att hitta rätt dos på medicinen. Levaxin sattes in en tablett om dagen. 25 mikrogram. Min kropp började må bra men det ville ha mer och mer levaxin så dem fick höja den till tre tabletter om dagen. Då var jag uppe i 75 mikrogram. Jag fick en rejäl skjuts och växta ganska många centimeter. Även mitt humör blev lite bättre. 
Just nu äter jag en tablett varanan dag och en halv varanan dag. Jag får gå på regelbundna kontroller för att se hur jag ligger till. Troligtvis kommer jag att äta det hela livet ut. Men just när jag är gravid kommer jag att höja min dos för att min sköldskörtel kommer inte att klara av det själv. Då kommer jag gå på kontroller var 6:e vecka i nio månader.
Jag kommer inte att växa hela livet jag har troligtvis redan slutat men jag kommer att äta det hela livet för att må bra.

 

Historien bakom min sjukdom! En sjukdom som gör att jag ofta mår dåligt över. Jag måste gå på barnavdelningen för att köpa skor, jag har för korta ben för att ha normal långa byxor (byxor med dragkedja ner till är ett stort nej). Folk blir ofta osäkra på hur gammal jag egentligen är. 

Men snälla! Sluta ställ er bredvid mig och jämnför och säg att ni är längre trotts att ni är yngre, lägg inte armbågen på min axel och säg att jag är i perfekt höjd för armstöd!
Detta kränker mig!

 /Madeleine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0